Τι δείχνει η δυσαριθμησία

Οι μαθησιακές δυσκολίες απασχολούν ένα σημαντικό ποσοστό μαθητών, γονέων και εκπαιδευτικών.Εκτός από τη δυσλεξία που είναι ένας όρος οικείος για τους περισσότερους υπάρχει και η δυσαριθμησία, μια μαθησιακή δυσκολία στα μαθηματικά. Αφορά παιδιά που είναι πρόθυμα, έξυπνα και δεν έχουν χαμηλή νοημοσύνη, επηρεάζει όμως την ικανότητα τους να μάθουν μαθηματικά.
Είναι χαρακτηιστικό ότι η Δυσαριθμησία συνυπάρχει με δυσλεξία σε ποσοστό 60%-70%, Η Ειδική Παιδαγωγός Γεωργία Αναστασιάδη, μιλώντας στο viannitika.gr, στοχεύει να "φωτίσει¨τις πτυχές αυτής της μαθησιακής δυσκολίας, μέσα από μία σύντομη εξήγηση των μαθηματικών μαθησιακών δυσκολιών ενώ εκφράζει την άποψη ότι η έγκαιρη παρέμβαση κρίνεται απαραίτητη προς όφελος πάντα του μαθητή.
Στην σύγχρονη βιβλιογραφία περί μαθησιακών διαταραχών, βρίσκουμε εκτενείς έρευνες και αναφορές για τις αναγνωστικές δυσκολίες ή για τις δυσκολίες λόγου, ενώ τα μαθηματικά ελλείμματα των παιδιών με μαθησιακές διαταραχές παραμένουν αδιευκρίνιστα. Όπως τονίζει κ. Αναστασιάδη: «Οι υπάρχουσες έρευνες δείχνουν ότι ειδικά στον τομέα επίλυσης προβλημάτων ανιχνεύονται τα περισσότερα προβλήματα των μαθητών, μαζί με τον τομέα των κλασμάτων, των αριθμητικών ποσοστών ,της κλίμακας και των μετατροπών των μονάδων μετρήσεων. Σε αυτές τις κατηγορίες οι μαθητές αντιμετωπίζουν δυσκολίες σ’ όλες τις τάξεις του δημοτικού. Δευτερευόντως έρχονται τα άλλα κεφάλαια των μαθηματικών,όπως οι νοεροί υπολογισμοί πράξεων,η εκμάθηση της ώρας και το μετρικό σύστημα».
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει στο viannitika.gr, η Ειδική Παιδαγωγός Γεωργία Αναστασιάδη, μαθητές με μαθηματικές μαθησιακές δυσκολίες, είτε παρουσιάζουν μια γενικότερη δυσκολία στην εκμάθηση των μαθηματικών, είτε σε κάποιες επιμέρους περιοχές του μαθηματικού συλλογισμού. Οι δυσκολίες αυτές μπορούν να κατανεμηθούν σε τρεις βασικές κατηγορίες: στην κατανόηση των μαθηματικών εννοιών, στην εκμάθηση και στην ανάκληση των αριθμητικών δεδομένων και τέλος στην επιτυχή χρήση των αλγορίθμων των πράξεων. Σε πειραματικές έρευνες οι τυπικοί μαθητές μαθαίνουν τις μαθηματικές έννοιες, με έναν συνεχώς αυξανόμενο ρυθμό και οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες αποκτούν δεξιότητες σε μια «τμηματική» ακολουθία και έχουν χαμηλά ποσοστά διατήρησης τους από τους τυπικούς μαθητές. Τα προβλήματα διατήρησης αυξάνονται καθώς οι μαθηματικές έννοιες δυσκολεύουν. Οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες συνήθως εκδηλώνουν προβλήματα όταν συναντούν για πρώτη φορά αλγεβρικές έννοιες, εξαιτίας της συμβολικής και αφαιρετικής σκέψης που εμπλέκεται. Αιτιολογικά οι γενικές γνωστικές ικανότητες της ευφυΐας ,της εργαζόμενης μνήμης και της αντιληπτικής ταχύτητας σε συνεργασία, φαίνεται να επηρεάζουν την μάθηση σε πολλά ακαδημαϊκά θέματα, συμπεριλαμβανομένων και των μαθηματικών. Ο έλεγχος τους είναι καίριος για την αναγνώριση πολύ συγκεκριμένων μαθηματικών λειτουργικών ελλειμμάτων ,που συντελούν στην φτωχή επίδοση των παιδιών με μαθηματικές μαθησιακές δυσκολίες.
Οι μαθητές αυτοί σύμφωνα με την κ. Αναστασιάδη δεν είναι νοητικά ανεπαρκείς, αλλά αντιθέτως απαιτείται διδασκαλία ειδικά σχεδιασμένη με τρόπο που τα παιδιά σκέφτονται και μαθαίνουν. Μια τέτοια διδασκαλία εστιάζει στην κατανόηση και στην επεξήγηση των μαθηματικών εννοιών,στην ενεργή μάθηση,στην σύνδεση της με την εμπειρική γνώση και στην συναισθηματική ενδυνάμωση των μαθητών που αντιμετωπίζοντας μαθησιακά προβλήματα ‘φλερτάρουν’ με την σχολική αποτυχία. Από μια εκπαιδευτική σκοπιά, η εκπαίδευση των μαθηματικών λογίζεται από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς ως ένα δύσκολο αντικείμενο σε όλη τη διάρκεια της σχολικής καριέρας των μαθητών. Επιπλέον, συγκεκριμένα κεφάλαια μαθηματικών αποδεικνύονται δυσκολότερα και συνθετότερα από άλλα και αυτό αποδεικνύεται από το γεγονός, ότι δυσκολεύουν τους μαθητές σταθερά σε όλες τις τάξεις του δημοτικού σχολείου. Η επιλογή ενός συγκεκριμένου συνόλου δραστηριοτήτων και ασκήσεων θα μπορούσε να επηρρεάσει στην επιτυχή απόκτηση συγκεκριμένων μαθησιακών στόχων από πλευράς μαθητών. Οι τεχνικές παρέμβασης που θα εστιάσουν στον πραγματικό πυρήνα της μαθητικής σκέψης,τόσο από άποψη περιεχομένου,όσο και από άποψη διαδικασιών, θα διαμορφώσουν μια σταθερή βάση για την μαθηματική πρόοδο του μαθητή, καταλήγει η κ. Αναστασιάδη
Βιβλιογραφικές Παραπομπές
Ξενόγλωσση
David C. Geary, Mary K. Hoard, Lara Nugent, and Drew H. Bailey (2012). Mathematical Cognition Deficits in Children With Learning Disabilities and Persistent Low Achievement: A Five-Year Prospective Study.JEducPsychol.Published in final edited form as:JEduc Psychol.104(1): 206–223.
David C. Geary (2011).Consequences, Characteristics, and Causes of Mathematical Learning Disabilities and Persistent Low Achievement in Mathematics .J DevBehavPediatr. 32(3): 250–263.
Ελληνόγλωσση
Ωραιοπούλου Δήμητρα (2018).Μαθησιακές Δυσκολίες και οπτική βραχύχρονη μνήμη.Μεταπτυχιακή εργασία. Πανεπιστήμιο Μακεδονίας,Τμήμα Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής.Θεσσαλονίκη.