2009: Πήραν πίσω τις μελέτες για το αεροδρόμιο
Σε άλλο ένα "φλας μπακ" που πραγματοποιούμε από τη στήλη "Πίσω στο Χρόνο", βλέπουμε πως στον τοπικό τύπο κυριαρχεί το ζήτημα του αεροδρομίου στο Καστέλι. Γυρνάμε πίσω, στις 4 Απριλίου του 2009, 10 χρόνια ακριβώς δηλαδή από σήμερα και στο ρεπορτάζ της εφημερίδας "Πατρίς".
Σε σύσκεψη που έγινε στις 3 Απριλίου του 2009 στην τότε Νομαρχία, παρουσιάστηκαν οι μελέτες για έργο, από εκπροσώπους του ΥΠΕΧΩΔΕ, σε τοπικούς φορείς.
Διαβάστε όσα εκτυλίχθηκαν, στο ρεπορτάζ της εφημερίδας:
Μετά από καταιγιστικές ερωτήσεις που δέχτηκαν οι μελετητές για πέντε ώρες και την εμφανή αδυναμία τους να απαντήσουν με συγκεκριμένο τρόπο σε μια σειρά από καίρια ζητήματα που ανακύπτουν από τη μελέτη του αεροδρομίου, οι φορείς που συμμετείχαν στη σύσκεψη δεν έκρυψαν τη δυσαρέσκειά τους
Κακήν κακώς πήραν πίσω τη μελέτη του αεροδρομίου οι μελετητές και το στέλεχος του ΥΠΕΧΩΔΕ κ. Παπαγιαννάκης, που βρέθηκαν χθες στη Νομαρχία Ηρακλείου, για να ενημερώσουν τους φορείς, και να εξηγήσουν τα «θολά» σημεία, τις παραλείψεις και τα κενά που έχουν καταγραφεί.
Μετά από καταιγιστικές ερωτήσεις που δέχτηκαν οι μελετητές για πέντε ώρες και την εμφανή αδυναμία τους να απαντήσουν με συγκεκριμένο τρόπο σε μια σειρά από καίρια ζητήματα που ανακύπτουν, από τη μελέτη του αεροδρομίου, οι φορείς που συμμετείχαν στη σύσκεψη δεν έκρυψαν τη δυσαρέσκεια τους για το πώς είναι δυνατόν να προχωρά ένα τόσο μεγάλο έργο χωρίς να λαμβάνεται υπόψη επί της ουσίας ο ανθρώπινος παράγοντας!
Οι μελετητές δεν έδωσαν συγκεκριμένα στοιχεία ούτε για το πόσα και ποια χωριά πρέπει να ξεριζωθούν για να κατασκευαστεί το αεροδρόμιο, ούτε για την κωλυσιεργία όλων των συνοδών έργων, που πρέπει να φτιαχτούν για να λειτουργήσει σωστά το αεροδρόμιο, ούτε φυσικά για το ακριβές ποσοστό των ρύπων (καθώς ξεκαθαρίστηκε ότι δεν έχουν συμπεριληφθεί οι ρύποι του στρατιωτικού αεροδρομίου). Και ενώ όλα αυτά τα ζητήματα είναι κυριολεκτικά στον «αέρα», καταγράφηκε μια έντονη επιθυμία των μελετητών και του εκπροσώπου του υπουργείου, το έργο να προχωρήσει και στην πορεία να… αναχαιτιστούν τα προβλήματα που υπάρχουν! Η τοποθέτηση αυτή, όπως είναι αναμενόμενο, προκάλεσε την εντονότατη δυσαρέσκεια των φορέων και όπως ξεκαθάρισε και η νομάρχης Β.Σχοιναράκη, η μελέτη αυτή δεν μπορεί να είναι αποδεχτή, καθώς υπάρχουν τεράστια κενά και ελλείψεις σκόπιμα ή μη, σε σχέση με τη χωροταξία, την συγκοινωνία, τις χρήσεις γης, την κυκλοφορία των αεροπλάνων. Πρόσθεσε επίσης ότι η πολιτική ηγεσία του υπουργείου θα πρέπει να πάρει το μήνυμα ότι η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση, δεν είναι διατεθειμένη να λειτουργήσει με προχειρότητα σε ένα τόσο σοβαρό θέμα που θα καθορίσει τον τρόπο ανάπτυξης του τόπου.
Νωρίτερα, οι υπηρεσιακοί παράγοντες της Νομαρχίας -και συγκεκριμένα από τη Δ/ση Περιβάλλοντος ο κ.Φιλιππής, από την ΥΕΒ ο κ. Μαγκουσέλης, από τη Δ/ση Γεωργίας ο κ. Μαυράκης, και από τη Δ/ση Υγιεινής ο κ. Καμπάνης-, παρουσίασαν στους μελετητές, σοβαρότατα ερωτηματικά, για το ποιες είναι οι παρενέργειες λειτουργίας του αεροδρομίου σε επίπεδο περιβαλλοντικό, στον υδροφόρο ορίζοντα, στις κατοικημένες περιοχές, στο φυσικό περιβάλλον, στη γεωργία. Από όλα αυτά τα ερωτήματα, οι απαντήσεις που δόθηκαν όσες δεν ήταν φειδωλές, ήταν γενικές, και σε λίγες περιπτώσεις ικανοποίησαν.
Το γεγονός αυτό εξόργισε το δήμαρχο Καστελίου Μανόλη Σμυρνάκη ο οποίος φανερά αγανακτισμένος σε όλη τη διάρκεια της σύσκεψης, έστειλε ξεκάθαρο μήνυμα προς το υπουργείο, ότι αν δεν λυθούν κορυφαία ζητήματα, ο ίδιος όχι μόνο θα καταθέσει ένσταση για να μην προχωρήσει η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, αλλά θα προσφύγει σε κάθε άλλο ένδικο μέσο, προκειμένου να προστατευθούν οι κάτοικοι όλων των χωριών που πρέπει να ξεριζωθούν αλλά και το φυσικό περιβάλλον της περιοχής που θα λεηλατηθεί. Ο ίδιος εξέφρασε τη βαθιά δυσαρέσκεια του γιατί δεν έχει ληφθεί υπόψη η θέση του δήμου, που από το 2003 ζητά να σταματήσει η λειτουργία του στρατιωτικού αεροδρομίου, αλλά και για την σταδιακή μετάλλαξη της μελέτης του έργου. Ο ίδιος τόνισε ότι είναι απαράδεκτο από τον σχεδιαζόμενο αεροδιάδρομο να υπάρχουν εγκαταστάσεις πυρομαχικών του στρατιωτικού αεροδρομίου. Όπως επίσης και το να μην υπάρχει πρόβλεψη και δρομολόγηση μέτρων σε μια ενδεχόμενη διαρροή καυσίμων, και κυρίως να μην δίδονται οδηγίες για το τι θα γίνει με τα χωριά που πλήττονται από τους ρύπους του αεροδρομίου, και τι θα γίνουν όσοι ζουν σε αυτά.
Από την πλευρά του ο δήμαρχος Θραψανού Μ.Λαδωμένος εμφανίστηκε ενοχλημένος, γιατί στην όλη διαδικασία διαμόρφωσης της μελέτης δεν ρωτήθηκαν οι τοπικοί φορείς και δεν επιδιώχθηκε η κοινωνική συναίνεση. Τόνισε ότι οι τοπικές κοινωνίες θα είναι αμείλικτες στο θέμα των περιβαλλοντικών όρων, ενώ ξεκαθάρισε ότι θα πρέπει επιτέλους να υπάρξει ένα ενιαίο χωροταξικό σχέδιο για να αντιμετωπιστούν μια σειρά από ζητήματα.
Απαντήσεις σε σοβαρά ζητήματα ζητούσε και από την πλευρά του ο δήμαρχος Αρκαλοχωρίου Χ. Γιαννόπουλος, ο οποίος έθεσε καίρια ζητήματα σε σχέση με το πώς θα επηρεαστεί ο υδροφορέας της περιοχής, αλλά και η γεωργία, αφού όπως τόνισε ακόμα και στις περιοχές που δεν θίγονται από τη λειτουργία του αεροδρομίου, όλα τα αγροτικά προϊόντα που θα παράγονται θα αντιμετωπίζονται με δυσπιστία από τους καταναλωτές. Υπογράμμισε ακόμα την ανάγκη να ωφεληθούν πρακτικά όλοι οι πολίτες που επιβαρύνονται από τη λειτουργία του αεροδρομίου.
Εξηγήσεις σε σχέση με τη συμβατότητα της συλειτουργίας του πολιτικού και του στρατιωτικού αεροδρομίου, ζήτησε από την πλευρά του ο δήμαρχος Χερσονήσου Σπύρος Δανέλλης, υπογραμμίζοντας παράλληλα ότι η απόσβεση των απωλειών όσων πλήττονται από την λειτουργία του αεροδρομίου θα πρέπει να υπάρχει στη μελέτη όχι ως ενδεχόμενο, αλλά ως πρόταση- δέσμευση αποκατάστασης….