Συμμετοχή στο πρόγραμμα CONNECT από μαθητές του Λυκείου Βιάννου
"Αναγνωρίζοντας την παγκόσμια φύση της ζωής μας"
Στο μάθημα της Χημείας της Β΄ τάξης του Λυκείου Βιάννου και στο πλαίσιο του προγράμματος CONNECT, οι μαθητές ασχολήθηκαν με την μελέτη των πλαστικών καθώς και με τη σωστή διαχείρισή τους.
Διαβάστε ολόκληρο το ενδιαφέρον σχετικό κείμενο:
Καθώς οι μαθητές μας αντιμετωπίζουν προκλήσεις σε ένα παγκόσμιο περιβάλλον εκ των πραγμάτων σημαίνονται ως μαθητές του «παγκόσμιου ιστού».
Εμείς ,οι δάσκαλοί τους οφείλουμε να υποστηρίξουμε –αυτό είναι το χρέος μας- ένα όραμα που θα συνδέεται με το όραμα της κοινωνίας στην οποία θέλουμε να ζήσουμε και που θέλουμε να ζήσουν τα παιδιά μας, για τη διατήρηση του μελλοντικού δημοκρατικού μας προορισμού.
Το σχολείο μας πάντα καινοτόμο χάρη στην επιστημονική και παιδαγωγική επάρκεια των εκπαιδευτικών και στην άμεση ανταποκρισιμότητα των μαθητών μας ανακατευθύνει τη μαθησιακή πράξη: Οι μαθητές μας επιδίδονται στη γνωσιακή διαδικασία με δημιουργικό τρόπο: παρατηρούν, στοχάζονται, συγκρίνουν, ερευνούν, και πειραματίζονται .
Έτσι κατακτούν ικανότητες ζωής ,πρακτικές δεξιότητες ,και γνώσεις σε ένα πεπερασμένο περιβάλλον με ραγδαία μεταβαλλόμενη οικολογική κατάσταση ,και στο υφιστάμενο ψηφιακό περιβάλλον ως κυβερνο-χρήστες μπορούν να περάσουν από τη θέση του καταναλωτισμού σε μια θέση συμμετοχής.
Έμπρακτα διασυνδέοντας τα προαναφερόμενα:
Κατά το σχολικό έτος 2020-2021 υλοποιήθηκαν στο ΓΕΛ Βιάννου:
Α) Εκπαιδευτική δράση με θέμα «Μελοποιημένη Ποίηση και Φιλοσοφία» με συντονιστής Δράσης τον εκπαιδευτικό Θεοφάνη Χάσκο και προσδοκόμενους στόχους:
- Απόκτηση γνώσεων για το φυσικό περιβάλλον, τη κοινωνική οργάνωση και την καλλιτεχνική δημιουργία που τα παραπάνω συνεπάγονται
- Καλλιέργεια ψηφιακών δεξιοτήτων
- Υιοθέτηση συγκεκριμένης στάσης απέναντι στο οικολογικό πρόβλημα και απέναντι σε ζητήματα δημοκρατίας.
Β) Εκπαιδευτική δράση με θέμα :Πολυμερή πλαστικά: Γνωριμία,διαχείριση προσέγγιση μέσω του μοντέλου ¨Νοιάζομαι-μαθαίνω-δρω" στα πλαίσια του έργου CONNECT του Ευρωπαικού προγράμματος Horizon 2020 με
συντονίστρια δράσης την εκπαιδευτικό : Σπυριδάκη Μαρία και προσδοκόμενους στόχους:
Την αύξηση του ενδιαφέροντος των μαθητών για τις φυσικές επιστήμες, η εφαρμογή της επιστήμης κατά την ενασχόληση με ένα θέμα πρακτικού και καθημερινού ενδιαφέροντος και η διατύπωση προτάσεων για την αντιμετώπιση του προβλήματος.
Ακολουθεί κείμενο προτάσεων των συμμετεχόντων μαθητών της Β΄τάξης του ΓΕΛ Βιάννου
Σχετικά με τα πλαστικά
Τη φετινή σχολική χρονιά το σχολείο μας συμμετείχε στο CONNECT. Το CONNECT είναι ένα τριετές έργο, στο πλαίσιο του «Επιστήμη με και για την Κοινωνία» του προγράμματος «Horizon 2020» της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το οποίο υλοποιείται σε πολλές χώρες με την επιστημονική καθοδήγηση του The Open University του Ηνωμένου Βασιλείου. Από την Ελλάδα, στην κοινοπραξία του έργου CONNECT, συμμετέχει η Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κρήτης.
Στο μάθημα της Χημείας της Β΄ τάξης του Λυκείου και στο πλαίσιο του προγράμματος αυτού, ασχοληθήκαμε με την μελέτη των πλαστικών καθώς και με τη σωστή διαχείρισή τους. Μιλήσαμε για αυτό το θέμα με τις οικογένειές μας, μελετήσαμε τα πολυμερή και ακόμα συζητήσαμε για το θέμα με επιστήμονες. Συγκεκριμένα, συζητήσαμε και θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε για αυτό α) τη Δρ. Κέλλυ Βελώνια, επίκουρη καθηγήτρια στο Τμήμα Επιστήμης και Τεχνολογίας Υλικών του Πανεπιστημίου Κρήτης και β) τη Δρ. Παναγιώτα (Γιολάντα) Κουλούρη, κύρια ερευνήτρια στο Ινστιτούτο Θαλάσσιας Βιολογίας, Βιοτεχνολογίας και Υδατοκαλλιεργειών στο Ελληνικό Κέντρο Θαλάσσιων Ερευνών.
Τα συμπεράσματα στα οποία καταλήξαμε είναι ότι τα πλαστικά σε σχέση με άλλα υλικά έχουν πλεονεκτήματα, τα οποία σε συγκεκριμένες εφαρμογές τα καθιστούν απαραίτητα, ωστόσο είναι ιδιαιτέρως σημαντικό να γίνεται σωστή διαχείριση των πλαστικών μετά από τη χρήση τους.
Αυτό που μπορούμε να κάνουμε είναι να ανακυκλώνουμε τα πλαστικά που μπορούν να ανακυκλωθούν, απορρίπτοντας τα στους κάδους ανακύκλωσης. Σε ό,τι αφορά τα πλαστικά τα οποία χρησιμοποιούνται στις αγροτικές εργασίες μπορούν μετά τη χρήση τους, να συλλέγονται στα κατάλληλα κέντρα συλλογής που λειτουργούν σε διάφορα σημεία. Ακόμα, καλό είναι να προτιμούμε προϊόντα από υλικά που μπορούν να ανακυκλωθούν ή που είναι φιλικά προς το περιβάλλον και επίσης να δίνουμε σημασία στη συσκευασία των προϊόντων τα οποία επιλέγουμε. Είναι πολύ σημαντικό να αποφεύγουμε να χρησιμοποιούμε πλαστικά μιας χρήσης και να τα αντικαταστήσουμε με άλλα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν ξανά, όπως για παράδειγμα να χρησιμοποιούμε επαναχρησιμοποιούμενες τσάντες για τα ψώνια μας, να έχουμε τα δικά μας επαναχρησιμοποιούμενα μπουκάλια για νερό, να χρησιμοποιούμε σκεύη πολλών χρήσεων τα οποία μπορούμε να πλένουμε και να ξαναχρησιμοποιούμε και όχι τα αντίστοιχα μιας χρήσης.
Εμείς, σαν καταναλωτές, μπορούμε να υιοθετήσουμε συνήθειες οι οποίες να συμβάλλουν στον περιορισμό της χρήσης πλαστικών και στη σωστή τους απόρριψη όταν δεν τα χρειαζόμαστε πλέον. Να μη συμβάλλουμε στο υπερκαταναλωτικό πρότυπο αγοράς, αλλά να αγοράζουμε απαραίτητα αγαθά, καθώς περισσότερα αγαθά δημιουργούν ακόμα περισσότερα απορρίμματα.
Οι συμμετέχοντες μαθητές της Β΄τάξης του ΓΕΛ Βιάννου.
Ο Σύλλογος και η Διεύθυνση του σχολείου, πιστεύουμε ότι για να αλλάξουν οι συμπεριφορές και να διευκολυνθεί η εισαγωγή νέων εννοιών και αξιών, οι μαθητές θα πρέπει να επωφεληθούν από τη βιωματική μάθηση .
Να κάνουν, δηλαδή, όλες τις δραστηριότητες που συχνά δεν συνδυάζονται αρκετά με τις παραδοσιακές επιλογές, όπως η αποστήθιση και οι μετωπικές προσεγγίσεις, όπου υπάρχει ο «εκπαιδευτικός που γνωρίζει και μιλά» και ο «μαθητής που δεν ξέρει και ακούει».