Όνος ακέφαλος!!!
Στη φωτογραφία δεν είναι πάντα ζητούμενο το προφανές…
Άλλωστε αυτό είναι το εύκολο κι εμείς, έχουμε μια αδυναμία στο να αναζητούμε το «από πίσω» μιας φωτογραφίας.
Η συγκεκριμένη, ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα φωτογραφία, προέρχεται από το αρχείο των καλών μας φίλων Χρήστου Γ. Γουρνιεζάκη και Μαρίας Γ. Βλαχάκη τους οποίους και ευχαριστούμε που μας την παραχώρησαν.
Χρέος μας να προσπαθήσουμε να επισημάνουμε τα «κρυφά» της ιστορικά (κυρίως) στοιχεία.
Κατ’ αρχήν είναι προφανέστατο ότι στο κάδρο είναι η Άνω Βιάννος.
Όμως…
Ο φωτογράφος στόχευε αλλού και πιο συγκεκριμένα στην περίεργη και, με πρώτη ανάγνωση, ανεξήγητη στάση του γαϊδουριού που λες και είναι ακέφαλο!!!
Αν η φωτογραφία ήταν της εποχής μας, κάλλιστα θα μπορούσαμε να ισχυριστούμε ότι θα επρόκειτο περί μοντάζ! Η φωτογραφία όμως χρονολογείται περί το 1960. Αυτό τεκμαίρεται από το ένα στοιχείο που ευδιάκριτα αποτυπώθηκε στη φωτογραφία και τούτο είναι η έλλειψη δρόμου προς τον οικισμό του Λουτρακίου!
Επανερχόμαστε στον… ακέφαλο όνο!
Η μόνη και σοβαρή εξήγηση είναι η πληροφορία ότι ο φωτογράφος ήταν και σκηνοθέτης.
Αληθώς! Πρόκειται για τον αείμνηστο Μανώλη Βλαχάκη γνωστότερο και ως «Κογιάκο», έναν προικισμένο Βιαννίτη που αγάπησε τον τόπο και το απέδειξε ποικιλότροπα. Είναι ο άνθρωπος που το μακρινό 1961 σκηνοθέτησε τον Άρχοντα του κάμπου ενώ πήρε μέρος σε πολλές κινηματογραφικές ταινίες…
Λεζάντα: Από τα γυρίσματα του Άρχοντα του Κάμπου το 1960. Ο Μανώλης Βλαχάκης στο κέντρο και δίπλα του η Ρίκα Διαλυνά πλαισιωμένοι από ηθοποιούς και κομπάρσους
Οι παλιότεροι ενθυμούνται τα γυρίσματα της προαναφερθείσας κινηματογραφικής ταινίας, που πραγματοποιήθηκαν τόσο στην Άνω Βιάννο, όσο και στην Άρβη αλλά και στο Χάρακα… με την πανέμορφη Ρίκα Διαλυνά στην οποία πήραν μέρος και πάρα πολλές Βιαννιτοπούλες!
Ο συμπαθέστατος αυτός Βιαννίτης ήταν αδερφός του μεγάλου Ευπατρίδη και μέγα ευεργέτη Περικλή Βλαχάκη, του ανθρώπου που μας κληροδότησε το ομώνυμο Πνευματικό Κέντρο.
Στην προκειμένη περίπτωση της φωτογραφίας, η σκηνοθετική μαεστρία του Μανώλη Βλαχάκη έγκειται στο χρόνο που επέλεξε για το φωτογραφικό «κλικ» και ήταν η απολύτως κατάλληλη στιγμή, τότε που το συμπαθέστατο τετράποδο επέλεξε να στρέψει το κεφάλι του προς την μεριά της γραφικής συνοικίας «Πλάκα» της Άνω Βιάννου, κατά τέτοιο τρόπο που να φαίνεται ακέφαλο!!!
Στην εικόνα μπορούμε να παρατηρήσουμε και το σχοινί που είναι δεμένο στο δεξιό πόδι του ζώου! Το μήκος του σχοινιού καθόριζε και την αχτίνα της ελευθερίας και βόσκησής του.
Αν, στην εν λόγω φωτογραφία, θα αναζητούσαμε επιπλέον ιστορικά στοιχεία διαπιστώνουμε ότι ούτε ο δρόμος προς την Πλάκα είχε διανοιχτεί!
Συνεπώς μπορούμε να ισχυριστούμε βάσιμα ότι η φωτογράφηση που έγινε στο απεναντινό της Βιάννου ύψωμα με την ονομασία «Κονοστάσι» χρονολογείται, όπως προελέχθη, κάπου στο 1960!
Μανώλης Σπανάκης