Όλες οι αλλαγές στο Καστέλι
To νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλι μπορεί να επεκτείνεται, όπως έχουμε γράψει, κατά 32% με βάση τη νέα συμπληρωματική σύμβαση παραχώρησης, την οποία κύρωσε η Βουλή ως άρθρο στο νομοσχέδιο του υπουργείου Υγείας, όμως, τι αλλάζει ουσιαστικά;
Σύμφωνα με τον υφυπουργό Υποδομών, Γιώργο Καραγιάννη, η νέα συμφωνία αποτελεί το αποτέλεσμα των διαδικασιών που μεσολάβησαν στο χρονικό διάστημα από τη σύνταξη των προδιαγραφών του έργου, από το 2016 - 2017 μέχρι την ημερομηνία έναρξης της παραχώρησης, η οποία έγινε το 2020.
Στόχος είναι το νέο αεροδρόμιο, που υλοποιεί, μέσω σύμβασης παραχώρησης, η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – GMR, να μπορεί να εξυπηρετεί σε βάθος 25ετίας 14 εκατομμύρια επισκέπτες. Άλλωστε βάσει των στοιχείων στο υφιστάμενο αεροδρόμιο του Ηρακλείου το 2019 καταγράφηκαν 8 εκατομμύρια επισκέπτες. Το 2022 ο αριθμός αυτός ξεπεράστηκε, ενώ η προοπτική για το 2030 θέλει την επιβατική κίνηση να φτάνει τα 10 εκατομμύρια.
Για το λόγο αυτό, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προχώρησε στην τροποποίηση της βασικής σύμβασης, ώστε οι χώροι του Αεροδρομίου να αυξηθούν κατά 32% και να φτάσουν περίπου στα 91.000 τ.μ. αντί για 68.000 τ.μ. που προέβλεπε η αρχική σύμβαση. Αναλυτικά οι αλλαγές που προωθούνται είναι:
Η συνένωση των χώρων Σένγκεν και μη Σένγκεν με μια νέα πρόσβαση, με μια νέα γέφυρα.
Η δημιουργία ενός μεγαλύτερου αεροσταθμού εξαιτίας της αναθεώρησης του χρόνου διεκπεραίωσης που απαιτείται για να εξυπηρετηθεί ένας επιβάτης. Για την αλλαγή αυτή, ελήφθη υπόψη και η πανδημία του COVID, η οποία διαφοροποίησε τις ανάγκες και τις απαιτήσεις.
Η δημιουργία χώρων υγιεινής στις πύλες αναχώρησης.
Η αύξηση του αστυνομικού σταθμού από τα 89 τετραγωνικά μέτρα σε περίπου 500 τ.μ.
Η δυνατότητα στάθμευσης πολύ μεγαλύτερου αριθμού αεροσκαφών, καθώς από τις 5 αυξήθηκαν σε 16 οι θέσεις στάθμευσης και δημιουργήθηκαν και 4 νέες για αεροπλάνα Airbus Α321neo.
Εντάχθηκαν στη σύμβαση αντιπλημμυρικά έργα.
Επιπλέον, όπως επεσήμανε ο κ. Καραγιάννης, μετά τον σεισμό στο Ηράκλειο αυξήθηκε και ο συντελεστής επαναφοράς και ως σημείο αναφοράς, ειδικά για το αεροδρόμιο του Καστελλίου τέθηκαν τα οκτακόσια χρόνια, (ήταν στα τετρακόσια με τη σύμβαση παραχώρησης): «Δηλαδή να μπορεί να προλαμβάνει σεισμούς και να αντέχει ένα σεισμό στα οκτακόσια χρόνια», είπε χαρακτηριστικά.
Να σημειωθεί ότι το Αεροδρόμιο Καστελίου που κατασκευάζεται αυτή τη στιγμή είναι το μοναδικό υπό κατασκευή αεροδρόμιο σε όλη τη νοτιοανατολική Ευρώπη και στη Μεσόγειο και εκτιμάται ότι η στρατηγική του θέση θα του προσδώσει τεράστια υπεραξία αφού απέχει τέσσερεις ώρες από την Ντόχα, τέσσερεις ώρες από τη Μαδρίτη, τέσσερεις ώρες από τη Μόσχα και τέσσερεις ώρες από το Λονδίνο.
Η τροποποιημένη σύμβαση προβλέπει παράταση κατά 24 μήνες, της Συνολικής Προθεσμίας της Περιόδου Μελετών – Κατασκευών του Έργου, ενώ η δαπάνη για την εκτέλεση των Συμπληρωματικών Εργασιών προσδιορίστηκε στο ποσό των 104.943.699,85 ευρώ (το κατασκευαστικό αντικείμενο του έργου είχε υπολογιστεί σε 520 εκ. ευρώ) συν κόστος περίπου 1,6 εκ. ευρώ για την κάλυψη της αμοιβής του Ανεξάρτητου Μηχανικού που αφορά στις συμπληρωματικές Εργασίες.
Η περίοδος παραχώρησης, που ξεκίνησε το 2020, εκτείνεται σε 35 χρόνια, στα οποία περιλαμβάνονται τα 5 έτη κατασκευαστικής περιόδου.