Επέκταση του αεροδρομίου
Σε επέκταση του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι προχωρά το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών
Αυτό έκανε γνωστό ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, στο ετήσιο συνέδριο του ΣΕΤΕ με θέμα την «Εθνική Στρατηγική για τον Τουρισμό 2030».
Όπως ανέφερε, σε λίγο καιρό θα υπάρξει νομοθετική ρύθμιση για την επέκταση του αεροδρομίου καθώς όπως προβλέπεται με τον ρυθμό ανάπτυξης του ελληνικού τουρισμού και με τον ΒΟΑΚ, το αεροδρόμιο αυτό σε 10-15 χρόνια θα είναι “μικρό” για την τουριστική ανάπτυξη της Κρήτης.
Ένα από τα σημαντικότερα σημεία που θα υπάρξουν θα είναι η αύξηση του τέρμιναλ του αεροδρομίου.
Σύμφωνα με τη ισχύουσα σύμβαση παραχώρησης, ο Αεροσταθμός προβλέπεται να έχει έκταση 72.000 τ.μ. Οι σχετικές επίσημες ανακοινώσεις αναμένονται το επόμενο διάστημα. Η αναβάθμιση του αεροδρομίου προκύπτει τόσο ως μια ευθυγράμμιση με τις νέες συνθήκες και τους κανονισμούς ενώ μεσολάβησε η πανδημία η οποία άλλαξε τις αερομεταφορές.
Το σημαντικότερο όμως είναι πως οι προβλέψεις για τον τουρισμό τα επόμενα χρόνια είναι τέτοιες που δημιουργούν επιπλέον ανάγκες στην επιβατική κίνηση που θα επωμιστεί το νέο αεροδρόμιο σε επίπεδα δεκαετίας ή και περισσότερο.
Θα πρέπει να αναφέρουμε πως ακόμα και σήμερα το αεροδρόμιο Ηρακλείου είναι το δεύτερο μεγαλύτερο της χώρας και ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΥΠΑ, το πρώτο δεκάμηνο το αεροδρόμιο Ηρακλείου εξυπηρέτησε πάνω από 7,7 εκατ. επιβάτες. Η νομοθετική ρύθμιση που ετοιμάζει το υπουργείο ΥΠΟΜΕ, προφανώς θα έρθει να καλύψει την περαιτέρω δυναμική που αποκτά το βασικό αεροδρόμιο της Κρήτης.
Ένα μεγάλο αναπτυξιακό έργο
Ο νέος Διεθνής Αερολιμένας στο Καστέλι, σύμφωνα με τον κυβερνητικό σχεδιασμό, είναι σήμερα το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο στο νησί της Κρήτης. Μαζί με τον ΒΟΑΚ εκτιμάται ότι θα μεταμορφώσουν και θα αναβαθμίσουν τις μεταφορικές υποδομές.
Το έργο έχει αναλάβει το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-GMR, τον Φεβρουάριο του 2018 ενώ ένα χρόνο αργότερα επισημοποιήθηκε η έναρξη της κατασκευαστικής περιόδου.
Ο σχεδιασμός προβλέπει τη δημιουργία του νέου αεροδρομίου σε έκταση 6.000 στρεμμάτων, με μήκος αεροδιαδρόμου 3,2 χλμ. και δυνατότητα επέκτασής του στα 3,8 χλμ. Παράλληλα θα συνδέεται μέσω ενός οδικού άξονα 18χλμ με τον ΒΟΑΚ ενώ οδικά βρίσκεται περίπου 25 λεπτά από το Ηράκλειο.
Η συμμετοχή του Ελληνικού Δημοσίου στην Εταιρεία Αεροδρομίου ανέρχεται στο 45,90%, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα έχει μερίδιο 32,46% και η GMR θα κατέχει ποσοστό 21,64%. Το κόστος κατασκευής θα ανέλθει στα 480 εκατ. ευρώ και την υλοποιεί η ΤΕΡΝΑ. Είναι ένα από 10 μεγαλύτερα υπό κατασκευή έργα της χώρας.
Παράλληλα, το αεροδρόμιο στο Καστέλι θα είναι και το μοναδικό αεροδρόμιο που αναμένεται να κατασκευαστεί στην Ν.Α. Μεσόγειο την επόμενη εικοσαετία. Έτσι, η Κρήτη μπορεί να αναδειχθεί σε σημαντικό περιφερειακό κόμβο μεταξύ Ασίας, Ευρώπης και Αφρικής.
Αναλυτικά το έργο
Πιο αναλυτικά η κατασκευή για το νέο Αεροδρόμιο στο Καστέλι, είναι ένα έργο παραχώρησης με διάρκεια 35 έτη.
Η κατασκευή του περιλαμβάνει:
1 Διάδρομος προσγείωσης-απογείωσης μήκους 3.200 μ. κατηγορίας κατά ICAO 4E
1 παράλληλος τροχόδρομος κίνησης αεροσκαφών ίσου μήκους
8 συνδετήριοι τροχόδρομοι του διαδρόμου με τον παράλληλο τροχόδρομο
2 συνδετήριοι τροχόδρομοι με τον διάδρομο του Στρατιωτικού Αεροδρομίου
Χώρος στάθμευσης αεροσκαφών (apron) για 27 απομακρυσμένες θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών κατηγορίας κατά ICAO C & 5+1 θέσεις τύπου MARS κατηγορία κατά ICAO E (ή 10+2 σταθερές θέσεις στάθμευσης Κατηγορίας C)
1 Τερματικό κτίριο Αεροσταθμού (Terminal Building) 5 επιπέδων συνολικής επιφάνειας 72.000 τ.μ. εκ των οποίων περί τα 13.000 τ.μ. χώροι εμπορικών χρήσεων και περίπου 1.000 τ.μ. μόνιμοι εκθεσιακοί χώροι
11 Κτίρια/Εγκαταστάσεις απαιτήσεων λειτουργίας αεροδρομίου: Πύργος Ελέγχου, Πυροσβεστική, Αστυνομία, Συντήρησης Αεροδρομίου, Εγκατάστασης εταιρειών επίγειας εξυπηρέτησης, Κέντρο ενέργειας, Υποσταθμός 150kV, Δεξαμενές Νερού, Εγκατάσταση Βιολογικού Καθαρισμού, Εγκατάσταση αποθήκευσης καυσίμων και ανεφοδιασμού αεροσκαφών μέσω υπόγειου συστήματος Hydrant, Εγκατάσταση συλλογής απορριμμάτων αεροδρομίου