2010: Στο προσκήνιο και πάλι οι... κόμβοι!
Οι κόμβοι των... παθών ξανά στην επικαιρότητα 11 χρόνια πριν
Γυρίζουμε πίσω 11 ολόκληρα χρόνια, όταν στις αρχές του Σεπτέμβρη στα μέσα "έπαιζε" η είδηση της δημοπράτησης σημαντικών έργων που αφορούν τον δρόμο Ηρακλείου Βιάννου.
Συγκεκριμένα, όπως παρουσίαζε η εφημερίδα "Πατρίς", οι "μηχανές" είχαν πάρει μπρος για να ολοκληρωθεί ένας δρόμος που έπρεπε να είναι τελειωμένος από το 2005(υπενθυμίζουμε το ρεπορτάζ είναι του 2010).
Τα έργα για τα οποία είχαν ξεκινήσει οι διαδικασίες, ήταν ο ο ανισόπεδος κόμβος Καταλαγαρίου-Κουνάβων και ο Κόμβος του Αγίου Σώζοντος. Σε δεύτερη φάση, σειρά θα έπαιρνε ο... Κόμβος Αρκαλοχωρίου.
Διαβάστε το ρεπορτάζ της 4ης Σεπτεμβρίου του 2010:
Ξαναπαίρνουν μπρος οι “μηχανές” για να ολοκληρωθεί ένας δρόμος που θα έπρεπε εδώ και μια πενταετία να είναι τελειωμένος! Ο δρόμος Ηράκλειο-Βιάννος ξεκίνησε πριν 10 και πλέον χρόνια, το 2004 θεωρήθηκε σχεδόν…πλήρης, έγινε μια προσθήκη και σήμερα απαιτούνται μερικές δεκάδες εκατομμύρια για να γίνουν οι στοιχειώδεις κόμβοι που δεν θα κρατούν σε…απομόνωση χωριά και μεγάλους δήμους!
Οι κόμβοι που πρέπει να γίνουν είναι πολλοί και ορισμένοι πρώτης ανάγκης, αλλά τα λεφτά και οι μελέτες δεν υπάρχουν για όλους! Έτσι, σε πρώτη προτεραιότητα μπαίνουν δύο κόμβοι για τους οποίους υπάρχουν και τα χρήματα και ώριμα έργα είναι:
-Ο πρώτος κόμβος είναι ο ανισόπεδος του Καταλαγαρίου και των Κουνάβων για τον οποίο έχουν συντελεστεί οι απαλλοτριώσεις και σύντομα θα δημοπρατηθεί από την ΔΕΚΕ της Περιφέρειας Κρήτης.
Μάλιστα ο κόμβος αυτός θα είναι απευθείας διπλός κλάδος ώστε να μην χρειαστεί στο μέλλον δεύτερη παρέμβαση
-Ο δεύτερος κόμβος είναι αυτός του Άγιου Σώζοντος στις Αρχάνες που επίσης υπάρχουν συντελεσμένες απαλλοτριώσεις και τα χρήματα τα οποία έχουν εγγραφεί στον προϋπολογισμό του υπουργείου.
Συνολικά είναι 10 εκατομμύρια ευρώ για να γίνουν δύο έργα τα οποία έπρεπε να είχαν γίνει από την πρώτη στιγμή του έργου.
Ο δρόμος μέχρι τις Αρχάνες κατασκευάστηκε το 2001-2002 και έκτοτε όσοι θέλουν να πάνε από το Ηράκλειο στην ιστορική κωμόπολη ή πρέπει να ακολουθήσουν τον παλιό δρόμο από τις Πατσίδες ή να…παρανομήσουν μέσω της διαδρομής που έχει διανοιχτεί παράνομα από τον δρόμο, πάνω από την εκκλησία!
Την επικείμενη δημοπράτηση των δύο κόμβων επιβεβαίωσε στην “Π” και ο προϊστάμενος της ΔΕΚΕ κ.Γιώργος Παπαδάκης που δήλωσε αισιόδοξος για την πορεία αυτών των έργων.
Σε δεύτερη φάση θα προχωρήσει και ο κόμβος του Αρκαλοχωρίου (αυτή η…ντροπή που σήμερα έχει γίνει περίγελως σε όλη την Ελλάδα) όπου εκεί υπάρχουν συντελεσμένες απαλλοτριώσεις και δικαστική απόφαση, αλλά όχι ακόμη τα χρήματα, τα οποία θα χρειαστούν πολλά λόγω των μεγάλων ποσών που χρειάζονται για τις απαλλοτριώσεις-είναι οι εφετειακές αποφάσεις που έχουν εκτοξεύσει στα ύψη τα ποσά.
Εκεί βέβαια που το πρόβλημα είναι μεγάλο είναι στον κόμβο Πεζών που επίσης είναι… όνειδος για τους κατασκευαστές και τους μελετητές του έργου.
Στα Πεζά ο δρόμος κόβεται δεν υπάρχει καν ανισόπεδη διάβαση που να είναι ασφαλής και σήμερα δεν υπάρχουν ούτε πλήρεις μελέτες, ούτε εξασφαλισμένες χρηματοδοτήσεις για τις απαλλοτριώσεις! Άρα εκ των πραγμάτων αυτός ο κόμβος και του Ινίου πάνε πολύ πίσω…
Το έργο που πήγαινε καλά…
Στην πραγματικότητα το έργο αυτό αξίζει μεγάλης έρευνας. Μπορεί στη Βιάννο να πηγαίνουν σήμερα σε 30 λεπτά, αλλά κανένας δεν μπορεί να καταλάβει γιατί ʽκόλλησεʼ.
Υπενθυμίζουμε ότι από το Βʼ ΚΠΣ:
- Διατέθηκαν 9.000.000 ευρώ και κατασκευάστηκαν 10χλμ.
Από το Γʼ ΚΠΣ διατέθηκαν:
- 50.000.000 ευρώ από κοινοτικούς πόρους
-30.000.000 ευρώ από εθνικούς πόρους (την περίοδο 2000-2004) για απαλλοτριώσεις
Μέχρι το 2004 είχαν δημοπρατηθεί
-Αγ. Σώζων–Αλάγνι (14χλμ) 20.500.000 ευρώ
- Αλάγνι –Αρκαλοχώρι (6χλμ) 8.800.000 ευρώ
- Αρκαλοχώρι –Ίνι (6χλμ) 10.200.000 ευρώ
-Ηλεκτροφωτισμοί 1.500.000 ευρώ
- Μάρθα - Βιάννος 2.900.000 ευρώ
- Μελέτες 1.760.00 ευρώ
- Είχαν πληρωθεί απαλλοτριώσεις 33.000.000 ευρώ
- Μετατοπίσεις δικτύων κλπ 1.340.000 ευρώ
Μετά το έτος 2004 δημοπρατήθηκε το τμήμα Ίνι - Μάρθα 11.000.000 ευρώ. Ενώ το έργο ήταν ολοκληρωμένο κατά 90%, στη συνέχεια υπήρξε μεγάλη καθυστέρηση με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα την αντιμετώπιση των προβλημάτων από τα γεωλογικά φαινόμενα στη Ζήντα, αφού χρειάστηκαν 2 χρόνια και δεκάδες παρεμβάσεις για να διατεθούν από το Υπουργείο Οικονομίας οι απαραίτητες πιστώσεις. Σήμερα το έργο θεωρείται και ημιτελές και ξεπερασμένο.