2005: Η κρίση όταν η βενζίνη ξεπέρασε το... 1 ευρώ!
Οι ανησυχίες για την μακροπρόθεσμη τότε πορεία των τιμών, η οποία φυσικά αποδείχθηκε εύλογη
Ως κρίση αντιμετώπιζε η αγορά στα τέλη Αυγούστου του 2005 την απότομη άνοδο της τιμής της βενζίνης, η οποία ξεπέρασε σε κάποιες περίτπωσεις το... 1 ευρώ!
Φυσικά η είδηση "έπαιξε" ψηλά στον έντυπο τύπο όλης της χώρας, αφού ήταν πρωτόγνωρη η κατάσταση για τους Έλληνες πολίτες.
Θυμηθείτε τι έγραφε τότε για την κατάσταση, η εφημερίδα "Πατρίς" αλλά και η εφημερίδα "Τα Νέα":
- Τα Νέα
Έρευνα των «ΝΕΩΝ» έδειξε ότι χθες στα Χανιά η βενζίνη έφτασε να πωλείται προς 1,03 ευρώ το λίτρο, στο Ηράκλειο προς 1,09 ευρώ και στην Κέρκυρα έως 1,05 ευρώ. Την εικόνα αυτή επιβεβαιώνουν και τα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης.
Σύμφωνα με αυτά, την εβδομάδα που πέρασε η βενζίνη έσπασε κάθε προηγούμενο ρεκόρ, φτάνοντας να πωλείται πανελλαδικά κατά μέσο όρο προς 0,94 ευρώ, αλλά σε 16 νομούς κυμάνθηκε από 0,97 έως και 1 ευρώ το λίτρο. Κόστιζε δηλαδή μέχρι και 6 λεπτά ακριβότερα από τον μέσο όρο.
Σχολιάζοντας τις εξελίξεις στην αγορά των καυσίμων, επικεφαλής μεγάλης επιχείρησης πετρελαιοειδών ανέφερε χθες ότι η βενζίνη στους νομούς αυτούς θα έπρεπε να πωλείται, το πολύ, προς 96 - 97 λεπτά το λίτρο. Ακόμη όμως και πρατήρια που φέρουν το σήμα της εταιρείας που εκπροσωπεί, πωλούσαν προς 99 λεπτά ή ακριβότερα!
«Μειώστε εσείς...»
Το φαινόμενο είναι γνωστό. Στην Ελλάδα υπάρχουν 8.000 πρατηριούχοι, αριθμός εξαιρετικά μεγάλος για μια χώρα 10 εκατομμυρίων κατοίκων. H σχέση οχημάτων ανά πρατήριο κρίνεται από τις χειρότερες στην Ευρώπη, με αποτέλεσμα πολλοί για να επιβιώσουν να αυξάνουν τις τιμές των καυσίμων.
Έτσι, ειδικά το καλοκαίρι παρατηρείται το φαινόμενο πολλοί πρατηριούχοι σε νησιά να δουλεύουν με αδικαιολόγητα υψηλό μεικτό περιθώριο κέρδους, το οποίο φτάνει σε 8%-10%, αντί για 5%-6% όπως θα ήταν λογικό.
Χαρακτηριστική είναι η απάντηση που πήραν οι εκπρόσωποι εταιρείας πετρελαιοειδών, όταν απέστειλαν εγκύκλιο προς τους πρατηριούχους τους στην Κρήτη, ζητώντάς τους να μειώσουν το περιθώριο κέρδους τους: «Εμείς εδώ δουλεύουμε όλους κι όλους τρεις μήνες τον χρόνο. Να μειώσετε εσείς τα δικά σας περιθώρια...».
Οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών αποδίδουν τις ευθύνες για τις υψηλές τιμές στα διυλιστήρια και τους πρατηριούχους. Οι τελευταίοι ωστόσο έχουν άλλη άποψη. Κατηγορούν τις εταιρείες ότι με την πολιτική που επιβάλλουν στα πρατήρια, τα οδηγούν σε απόλυτη εξάρτηση από αυτές, περιορίζοντας έτσι τον ανταγωνισμό ως προς τις τιμές.
Το παζλ αυτό, για το οποίο πληρώνει ο καταναλωτής, καλείται να συνθέσει η Επιτροπή Ανταγωνισμού εντοπίζοντας τους υπευθύνους.
«H βενζίνη στο Ηράκλειο είναι πολύ ακριβή και μάς υποχρεώνει να κάνουμε οικονομία μειώνοντας τις μετακινήσεις μας», λέει ο κ. Ιωσήφ Τζωρτζάκης
- Πατρίς
Κόκκινο» έχουν χτυπήσει και πάλι οι τιμές των καυσίμων τις τελευταίες ημέρες, ξεπερνώντας ακόμη και το 1 ευρώ σε αρκετά πρατήρια σε όλους τους νομούς της Κρήτης.
Η αύξηση της τιμής του πετρελαίου ανά βαρέλι που σημειώνεται κάθε μέρα έχει ως συνέπεια να επηρεάζει και την τιμή της αμόλυβδης.
Όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς έχουν εξαντλήσει κάθε περιθώριο, προσπαθώντας να ξεπεράσουν την κρίση αυτή.
Η τιμή της αμόλυβδης κυμαίνεται αυτήν την περίοδο από 0,98 λεπτά έως και 1,03 ευρώ στα πρατήρια του νομού Ηρακλείου.
Ίδιες τιμές με μικρές αποκλίσεις παρουσιάζονται και στους υπόλοιπους νομούς του νησιού.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο των βενζινοπωλών νομού Ηρακλείου κ. Χαράλαμπο Μαυράκη κανείς δε μπορεί να γνωρίζει, πώς θα εξελιχθεί αυτή η κατάσταση.
«Μετά από μεγάλες προσπάθειες όλων των εμπλεκομένων φορέων οι τιμές δεν έχουν αλλάξει. Κυμαίνονται δηλαδή από 0,98 λεπτά μέχρι 1,03 ευρώ, που ήταν και όταν η τιμή του πετρελαίου ανά βαρέλι κυμαινόταν στα 63 με 64 λεπτά.
Δεν γνωρίζω, αν συνεχιστεί αυτή η ανοδική πορεία.
Στους άλλους νομούς η αμόλυβδη πωλείται από 1 ευρώ μέχρι 1,05 ευρώ» αναφέρει ο ίδιος.
Όσον αφορά το νομό Χανίων, τις τελευταίες τέσσερις ημέρες οι τιμές των καυσίμων έχουν μειωθεί σε κάποιες συγκεκριμένες εταιρείες.
Σύμφωνα όμως με εκπροσώπους των πρατηριούχων, αυτή η πτώση της τιμής των καυσίμων δε θα διαρκέσει πολύ, αφού αναμένεται να διατηρηθεί μέχρι αύριο.
Η τιμή της αμόλυβδης έχει πέσει λίγο πιο κάτω από το 1 ευρώ, αλλά θα αυξηθεί και πάλι μέσα στις επόμενες ημέρες.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο των βενζινοπωλών νομού Χανίων κ. Βαγγέλη Κότσο:
«Οι αυξήσεις είναι αλληλένδετες με τις διεθνείς τιμές.
Όσο οι διεθνείς τιμές ανεβαίνουν τόσο θα ανεβαίνουν και τα υπόλοιπα. Το πρόβλημα δεν είναι τι θα γίνει σήμερα ή αύριο. Το θέμα είναι τι θα γίνει μακροπρόθεσμα.
Θα είναι αρκετά υψηλές οι τιμές για αρκετό χρονικό διάστημα. Θα μπορούσαμε να πούμε για ένα ή δύο χρόνια το λιγότερο.
Κι αυτό γιατί η πολιτική των εταιρειών είναι να μαζέψουν χρήματα για να κάνουν επενδύσεις, τα οποία δε θέλουν να τα βγάλουν από τα ταμεία τους, αλλά από τον κόσμο» επισημαίνει ο ίδιος.
Ο κ. Κότσος αναφέρει ότι αύξηση της παραγωγής δεν μπορεί να σημειωθεί, διότι βρίσκεται στο «μάξιμουμ».
«Αυτό που χρειάζεται σε όποια αποθέματα υπάρχουν, είναι νέες επενδύσεις εξόρυξης.
Αυτό για να συμβεί χρειάζεται κεφάλαια, τα οποία οι εταιρείες δεν είναι διατεθειμένες να τα δώσουν.
Πρέπει να τα εισπράξουν πρώτα και μετά να τα επενδύσουν» προσθέτει ο ίδιος.
Από 0,99 λεπτά μέχρι 1,03 ευρώ πωλείται η αμόλυβδη στα πρατήρια του νομού Ρεθύμνου.
Σύμφωνα με τους βενζινοπώλες, εκείνοι είναι «ο τελευταίος τροχός της αμάξης» και δε διαμορφώνουν οι ίδιοι τις τιμές.
Υπάρχουν πρατήρια, τα οποία πωλούν καύσιμα της ίδιας εταιρείας, αλλά έχουν διαφορετική τιμή χρέωσης.
Όπως αναφέρει ο πρόεδρος των βενζινοπωλών νομού Ρεθύμνου κ. Δημήτρης Σκουλούδης:
«Η τιμή διαφέρει από πρατήριο σε πρατήριο και αυτό δεν μπορεί να το καταλάβει ο κόσμος.
Οι πρατηριούχοι δεν ευθύνονται πάντα, γιατί υπάρχουν και εξαιρέσεις, για τις διαφορές της τιμής των καυσίμων, που έχουν με κάποιο άλλο πρατήριο.
Διότι υπάρχει και η διαφορά χρέωσης τους από την εταιρεία.
Αυτοί που είναι ασαφείς ως προς την τιμή που χρεώνουν τα πρατήρια, είναι οι εταιρείες.
Ανάλογα και με το νομό διαμορφώνονται και τα μεταφορικά έξοδα».
Ο ίδιος εκτιμά ότι η τιμή της βενζίνης θα φτάσει και ίσως να υπερβεί το 1,20 ευρώ μέχρι το τέλος του χρόνου, αφού οι διεθνείς αγορές ήδη έχουν προετοιμαστεί για μεγαλύτερη αύξηση της τιμής του πετρελαίου.
«Οι διεθνείς αγορές έχουν ήδη προετοιμαστεί για αύξηση του πετρελαίου και κάνουν προαγορές με μεγαλύτερη τιμή, από αυτή που ισχύει τώρα.Το πρώτο πράγμα που θα έπρεπε να γίνει, αφού δεν μπορούμε να σταματήσουμε την κούρσα του πετρελαίου όσον αφορά την τιμή κτήσης από το εξωτερικό, είναι η κυβέρνηση που έχει και το μεγαλύτερο μερίδιο, να συμμορφωθεί και να κατεβάσει λίγο κάτω τις τιμές σε σχέση με την αύξησή του.
Και εμείς εδώ στην Ελλάδα αγοράζουμε από το εξωτερικό» επισημαίνει ο ίδιος.
Φωτογραφία: ΤΑ ΝΕΑ